Plan: | Gemeente Zuidhorn |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | welstandsnota |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0056.WE00001-0001 |
Bij het beoordelen van vergunningaanvragen reclame-uitingen, is het zinvol onderscheid te maken tussen verschillende functies. Het buitengebied vraagt bijvoorbeeld een andere benadering dan een winkelgebied. Daarom zijn de criteria gekoppeld aan de bestemming (zoals vastgelegd in een bestemmingsplan) van het betreffende perceel waarop de reclame wordt geplaatst.
Als voorbeeld: als een ondernemer op een bedrijventerrein een nieuwe reclame-uiting wil plaatsen op zijn perceel, dan gelden de criteria onder het kopje ‘Bedrijventerrein’ (mits het perceel deze bestemming heeft). Voor reclame-uitingen aan of bij een restaurant gelden daarentegen de criteria onder het kopje ‘Horeca’. De gemeente kan u informeren over de bestemming van uw perceel.
Voor diverse bestemmingen gelden gelijke criteria. De volgende ‘groepen’ bestemmingen worden
onderscheiden:
Er gelden echter voor iedere vergunningplichtige reclame-uiting ook algemene criteria. Deze bestaan uit functionele en technische uitgangspunten en algemene uitgangspunten voor de verschijningsvorm.
Als een reclame-uiting in strijd is met de reclamecriteria, dan kan voor een reclame-uiting wel een vergunning worden afgegeven indien:
Er zullen hoogstwaarschijnlijk nog nieuwe reclamevormen worden ontwikkeld, die nog niet in deze nota zijn ondergebracht (qua criteria). Voor nieuwe reclamevormen is maatwerk noodzakelijk. De welstandscommissie zal bij nieuwe reclamevormen om advies worden gevraagd.