direct naar inhoud van 8.3 Criteria reclame - algemeen
Plan: Gemeente Zuidhorn
Status: vastgesteld
Plantype: welstandsnota
IMRO-idn: NL.IMRO.0056.WE00001-0001

8.3 Criteria reclame - algemeen

Voor alle reclame-uitingen gelden navolgende criteria:

  • een reclame-uiting op een erf en/of gebouw dient altijd rechtstreeks verband te hebben met de activiteiten die in het pand of op het perceel plaatsvinden. Uitzondering daarop zijn reclameuitingen op sportterreinen;
  • geen reclame op een onbebouwd perceel, tenzij er sprake is van een bouwbord (informatiebord voor een bouwplan, zie ook kopje ‘bouwborden’);
  • geen reclame bij woningen (met uitzondering van aan huis verbonden beroepen of bedrijven);
  • een reclame-uiting mag geen hinder veroorzaken en de (verkeers)veiligheid niet in gevaar brengen;
  • het uitzicht op verkeersborden en straatnaamborden mag niet worden belemmerd;
  • met het oog op hinder voor omwonenden of gebruikers van de omgeving kunnen burgemeester en wethouders nadere eisen stellen met betrekking tot de tijden van gebruik en omtrent de brandsterkte van verlichte of aangelichte reclame-uitingen (met name tussen 22:00 uur en 8:00 uur);
  • reclame is een ondergeschikt element van het gebouw;
  • een (op het erf gesitueerde) reclame-uiting past qua plaatsing, vorm, grootte, kleur- en materiaalgebruik en/of detaillering bij de architectuur van het hoofdgebouw, daarbij rekening houdend met een eventuele huisstijl van de onderneming;
  • daglichtreflecterende reclame-uitingen zijn niet toegestaan;
  • lichtreclame met interval-verlichting (knipperende verlichting) en lichtcouranten zijn niet toegestaan;
  • geen beeldschermreclame;
  • reclame bij voorkeur onderdeel van de architectuur van het gebouw waaraan de reclame wordt geplaatst;
  • vrijstaande reclame borden niet hoger dan 6 m.

Tijdelijke reclame

Tijdelijke reclame (in de vorm van spandoeken en reclameborden) vormt een uitzondering op de voorgaande criteria.

Tijdelijke reclame is bijvoorbeeld de aankondiging van een dorpsevenement, een verkiezingsbord of een open dag. Een andere vorm van tijdelijke reclame is bijvoorbeeld reclame voor de verkoop van seizoensgebonden producten. Tijdelijke reclame is reclame voor een periode van ten hoogste twee aaneengesloten weken per jaar. In het buitengebied mag reclame niet binnen 100 m van een kruising/splitsing worden neergezet.

Reclame voor de kleinschalige verkoop van (agrarische) producten aan huis of bij een boerderij is zonder meer toegestaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0056.WE00001-0001_0095.jpg"

Bouwborden

Bouwborden zijn toegestaan indien deze betrekking hebben op de naam en/of aard van in uitvoering zijnde bouwwerken en/of op de namen van degenen die bij het ontwerp en/of de uitvoering van het bouwwerk zijn betrokken. Daarbij gelden de volgende criteria:

  • de borden dienen op het bouwterrein (of de grens) daarvan te worden geplaatst;
  • de borden mogen niet worden verlicht of aangelicht;
  • bouwreclameborden zijn tijdelijk toegestaan gedurende de periode dat werk in uitvoering is ten behoeve van bouw- en sloopactiviteiten en activiteiten in de grond-, weg- en waterbouw. Na het beëindigen van het werk is het bouwwerk niet langer functioneel te achten en dient het bouwwerk te worden verwijderd.

Billboards

Billboards zijn door de omvang zeer ingrijpend voor de omgeving waarin deze worden geplaatst. Billboards worden gebruikt voor landelijke campagnes (met name op het gebied van verkeersveiligheid), niet voor het plaatselijke bedrijfsleven. Om te kunnen beoordelen of een billboard op een locatie is gewenst, zijn de volgende richtlijnen opgesteld:

  • het beeld van de ruimte mag niet worden aangetast of verstoord;
  • kwetsbare of karakteristieke locaties moeten worden vermeden;
  • integratie is van belang waar het bijvoorbeeld gaat om een blinde gevelwand, een viaduct of een parkeerterrein;
  • de groenvoorzieningen mogen niet visueel worden aangetast;
  • de maat en maatvoering van de billboards moeten in overeenstemming zijn met de afmeting van de omgeving.

Beschermde dorpsgezichten

In de beschermde dorpsgezichten dienen de reclameuitingen terughoudend te zijn. De karakteristieke sfeer in het beschermd dorpsgezicht mag niet worden verstoord door opvallende reclame. Daarom gelden voor de beschermde dorpsgezichten de volgende criteria:

  • per pand is één reclamebord toegestaan;
  • indien aan de gevel: loodrecht op, of evenwijdig aan en vlak tegen de gevel, op de begane grond;
  • indien vrijstaand: niet meer dan 1 m boven het maaiveld;
  • maximaal oppervlak is 0,5 m²;
  • reclames dienen in hun maat, vorm, kleur, lichtintensiteit en sfeer rekening te houden met de stedenbouwkundige en architectonische situatie;
  • geen vlaggenmasten.