De digitale toekomst van landschapsontwerp
Dat onze landschapsarchitecten niet meer alles met pen en stift ontwerpen zal geen verrassing zijn. Er zijn veel kansen en ontwikkelingen op het gebied van digitale trends. Dat geldt ook voor het onderwijs! Lees het het onderzoeksartikel dat collega Gabrielle Bartelse publiceerde in JoDLA (Journal of Digital Landscape Architecture) over de kansen om het ontwerpend onderwijs te transformeren. Daarin worden de verschillende (technologische) methoden besproken en uitgeprobeerd.
Innovatieve technieken bieden enorm veel potentie om bij te dragen tot gedegen onderwijs, onderzoek en het goed voorbereiden van studenten op het werkveld waarin ze komen te werken. In dit wetenschappelijke artikel is onderzocht waar deze potentie precies zit. Zo kan een brug geslagen worden tussen het doen van onderzoek, het onderwijs en het gebruik in de praktijk. Een algemeen doel van dit onderzoek was het vergroten van het begrip van de verschuivingen die nodig zijn in het onderwijs, onder onderzoekers in de landschapsarchitectuur, docenten en andere belanghebbenden.
Over dit onderwerp is in de wetenschap al meer geschreven. De auteurs inventariseerden bestaande artikelen, met als doel uit te vinden wat nog niet verkend is. Aan de hand van deze informatie kunnen nieuwe onderwijsstrategieën voorgesteld worden. Er is gekeken naar belangrijke digitale trends en kwesties in het onderwijs van landschapsarchitectuur. De nadruk is hierbij gelegd op de impact van deze trends zowel op theoretische concepten als de praktijk. De volgende methoden/technologieën zijn volgens experts niet meer weg te denken uit dit veld:
- Modellering van geografische en ruimtelijke data met behulp van #GIS
- Virtuele Realiteit (VR)
- Augmented reality (AR)
- Mixed reality (MR)
- Transdisciplinair denken
- Research Through Design (RTD)
- Digital design studios (DDS)
Dit onderzoek is een voorzet, waarbij het doel is op een bredere manier de genoemde technologieën te integreren en daarmee de manier waarop landschapsarchitectuur wordt onderwezen te veranderen.